Klantcases

FrieslandCampina innoveert in toekomstige talenten 

6 december 2024 | 4 minuten leestijd

FrieslandCampina innoveert in toekomstige talenten 

Friesland Campina staat voor een grote uitdaging: hoe kan het bedrijf aansluiting vinden bij een nieuwe generatie talenten nu de vergrijzing steeds dichterbij komt? Met een uitstroom van ervaren medewerkers in het vooruitzicht, is het essentieel om te anticiperen op de toekomst. 

Ron Veldhuizen, Global Operations Technology Director benadrukt het belang van het verbreden van de doelgroep voor nieuwe medewerkers. “We kunnen niet stilzitten. Er gaan de komende jaren simpelweg veel collega’s met pensioen vertelt hij. “Om die reden willen we processen standaardiseren en bruggen slaan. We creëren een nieuwe laag van mensen die breder inzetbaar zijn en verschillende kennisgebieden beheersen. Zo bouwen we aan een structuur die ons sterker maakt voor de toekomst.”  

‘’Diversiteit maakt een team sterker – of het nu gaat om geslacht, culturele achtergrond of leeftijd.’’ 

Samenwerken met internationaal talent 

Bert Nijbroek, Global OT Service Delivery Manager heeft geen moment getwijfeld over de waarde van deze aanpak, zeker niet toen ze samenwerkten met Motopp. “Je kunt overal drempels zien, maar voor ons zijn die er gewoon niet. Driekwart van onze vergaderingen zijn al in het Engels, dus dat de Motoppers Chazel, Amir en Armin niet vloeiend Nederlands spreken, doet er niet toe,” zegt Bert. 

Ron voegt hieraan toe: “Juist daarom zijn we met Motopp gaan samenwerken. We wilden buiten de gebaande paden treden en nieuwe talenten ontdekken. Hier bij FrieslandCampina zie je een mix van internationale collega’s. Voor ons is Motopp geen tijdelijke oplossing, maar kan de samenwerking nog verder groeien, vooral bij grootschalige wereldwijde projecten.  

Bert knikt instemmend: “Ik zie Motopp als een belangrijke partner die ons helpt met direct inzetbare mensen. Het mooie is dat we anderhalf jaar hebben om te kijken of het echt werkt, voordat we definitief beslissen. Die flexibiliteit is goud waard.” Ron benadrukt dat de mensen van Motopp vaak net dat beetje extra hebben. “Ze hebben obstakels overwonnen waar anderen nooit mee te maken hebben gehad. Deze mensen hebben al zoveel meegemaakt. Sommige van hen zijn door diepe dalen gegaan en hebben zichzelf steeds weer opgepakt. 

‘’De motoppers zijn hongerig naar succes, vastberaden om zich te bewijzen” 

We maken grote stappen met Motopp 

Als je gedwongen je vaderland moet verlaten en in een nieuw land opnieuw moet beginnen, brengt dat een unieke kracht met zich mee. Dat is echt anders dan als je carrière op een presenteerblaadje wordt aangereikt. Bert sluit af met een glimlach: “We zijn er met volle overtuiging ingestapt, zonder precies te weten wat we konden verwachten, maar het voelt als een goede beslissing’’. Ron is tevreden met de vooruitgang. “Sinds april van dit jaar hebben we goede stappen gezet.  

We zijn er nog niet, maar dankzij Motopp kunnen we sneller vooruit. Neem het document managementproject waar Chazel aan werkt, zonder deze samenwerking had dat project nooit kunnen starten.” Natuurlijk speelt de samenwerking met Motopp ook een sociale rol – we hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarnaast is het ook een economische noodzaak. Het is voor ons financieel voordeliger dan het inschakelen van dure consultants.’’ We hebben mensen nodig, en we kijken breed waar we die kunnen vinden.”  

Ron vult enthousiast aan: “Precies daarom zijn we deze samenwerking gestart. We moeten buiten de gebaande paden op zoek naar talent. Bij FrieslandCampina zie je een diverse groep internationale professionals aan het werk. Daarom zie ik Motopp als een belangrijke partner, met name voor grote, wereldwijde projecten waar veel mensen aan werken.’’  

Direct inzetbaar talent 

Bert benadrukt de waarde van de samenwerking: “Motopp is voor ons dé bron van direct inzetbaar talent. Hoewel we nog in de beginfase van het project zitten en de Motoppers pas twee tot vier maanden actief zijn, is het vertrouwen er al.”

Ron blikt vooruit op de samenwerking met Motopp: “Ik vind dat we binnen FrieslandCampina veel meer kunnen doen om Motopp intern te promoten. Nu is het concept alleen binnen OT geïmplementeerd, maar er liggen volgens mij goede kansen om het breder in te zetten, aangezien ServiceNow in de hele organisatie wordt gebruikt. Dit biedt een aanzienlijk groeipotentieel.” 

Over FrieslandCampina

FrieslandCampina, een van de grootste zuivelcoöperaties ter wereld, staat bekend om haar toewijding aan kwaliteit, duurzaamheid en innovatie. Met meer dan 150 jaar ervaring brengt het bedrijf dagelijks hoogwaardige zuivelproducten naar miljoenen consumenten wereldwijd. Wil je meer weten over FrieslandCampina? Bezoek hun officiële website voor het laatste nieuws en inspiratie.