Algemeen<> Klantcases<> News

De impact van Motopp in de werving bij AutoBinck Group

30 januari 2025 | 4 minuten leestijd

De impact van Motopp in de werving bij AutoBinck Group

In dit artikel spreken we met Wiebe van Eijsden, Talent Acquisition Manager bij AUTOBINCKGROUP , over zijn sleutelrol in het aantrekken van talent voor uiteenlopende functies binnen het bedrijf. Met een brede achtergrond in HR, waarin hij zich op verschillende vlakken heeft ontwikkeld, heeft Wiebe een unieke kijk op het vakgebied. Hij begon zijn carrière bij de AutoBinck Group bij XXImo, een van de dochterondernemingen oftewel ventures van het bedrijf, waar zijn interesse voor innovatieve wervingsstrategieën werd aangewakkerd.

*Ventures bij AutoBinck Group omvatten innovatieve bedrijven en startups die inzetten op mobiliteit en energie, en onder de paraplu van de Autobinck Group vallen.

Het contact met Motopp

Hij erkent dat het vaak lastig is om geschikte IT-kandidaten te vinden, vooral voor gespecialiseerde rollen zoals Mendix. “Het probleem is niet zozeer dat er geen kandidaten zijn, maar het in contact komen met de juiste kandidaten is moeilijk,” legt hij uit. Via de CIO, Martijn Koning, kwam Wiebe in contact met Motopp. Het profiel van Sadek, een kandidaat voorgesteld door Motopp, wekte hun nieuwsgierigheid, en zo begon de samenwerking tussen AutoBinck Group en Motopp. “Zo zijn we gestart met de samenwerking en hebben we uiteindelijk de juiste match gevonden,” aldus Wiebe.


De doorslag voor de samenwerking met Motopp

Voor Wiebe is het aangaan van samenwerkingen met organisaties zoals Motopp meer dan alleen het vinden van de juiste kandidaat voor een vacature. ‘’Natuurlijk begint het vaak met het ontvangen van een passend profiel, maar er speelt nog iets anders mee: maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit aspect weegt mee in het beslissingsproces voor een samenwerking’’. Zo ontstond ook de samenwerking met Motopp. ‘’Het idee was niet alleen om een goede match te vinden voor de openstaande functies, maar ook om bij te dragen aan het creëren van kansen voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken’’.


“Het draait niet alleen om de vacature; we willen mensen een nieuwe kans geven.”

“Het gaat niet alleen om het vervullen van de vacature,” legt Wiebe uit. “Het gaat erom dat we deze mensen ook helpen hun leven verder op de rails te krijgen.” Tijdens het gesprek met Sadek van Motopp merkte Wiebe iets bijzonders op, hij merkte bij Sadek een diepere laag van motivatie. “Ze willen niet alleen een baan,” zegt Wiebe, “ze willen echt iets maken van hun leven.”

Ondanks de zware omstandigheden waar hij doorheen is gegaan, blijft zijn enthousiasme voor zijn werk onverminderd. Sadek bevindt zich niet alleen op een pad van persoonlijke en professionele groei, maar is ook bezig met iets waar hij echt van houdt. Volgens Wiebe is dat een zeldzame kwaliteit. Hij is nu bezig met werk waar hij altijd al interesse in had, en die persoonlijke betrokkenheid maakt het verschil. Wiebe ziet dit soort verhalen als inspirerend en als een belangrijk onderdeel van wat de samenwerking met Motopp zo waardevol maakt.


De grote uitdaging voor de komende jaren

Een van de grootste uitdagingen waar Wiebe momenteel voor staat, is het technische aspect van het aantrekken van de juiste kandidaten. Wat betreft de samenwerking met Motopp, ziet Wiebe hier ook veel potentie. Hij geeft aan dat de samenwerking een interessante bron van kandidaten is.

‘’Motopp biedt niet alleen een maatschappelijke bijdrage door mensen kansen te geven, maar levert ook kwalitatief goede kandidaten’’

Vooral het enthousiasme en de motivatie van deze kandidaten vallen op. Zij willen echt aan de slag en zijn bereid om alles te geven, wat hen onderscheidt van de gemiddelde kandidaat die via een wervingsbureau komt, aldus Wiebe’’.

Wiebe vervolgt: ‘’Motopp levert een waardevolle aanvulling op het wervingsbeleid van AutoBinck Group. Niet alleen zijn de kandidaten gemotiveerd en passend bij de vacatures, maar ook de kosten zijn in verhouding aantrekkelijk. Het is een win-win’’.